سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چربی گیر فایبرگلاس

 

چربی گیر فایبرگلاس :

چربی و روغن یکی از سخت ترین انواع آلاینده های محیطی می باشد که در صورت تولید و تخیله بی رویه آن در داخل چاه جذبی موجب گرفتگی منافذ چاه جذبی می گردد و یا قطعا با آلودگی محیط زیست روبرو خواهید شد. استفاده از چربی گیر فایبرگلاس و یا استفاده از چربی گیرها با متریال مختلف می تواند جلوی بروز این عوامل را بگیرد. چربی گیر فایبرگلاس نوعی تله و یا حوضچه جهت به دام انداختن چربی ها و یا ذرات جامد معلق در فاضلاب روشورها و ظرفشورها از قبیل حبوبات ، تفاله های میوه و سبزیجات و ... می باشد که تقریبا رسالت بزرگی در بسیاری از واحدهای رستورانی ، آشپزخانه ای ، واحدهای صنعتی و خانگی بر عهده دارد. شاید بارها بوی بدی متصاعد شده از چاهها شما را آزرده باشد و یا شاهد گرفتگی و انسداد و بالازدن فاضلاب در واحد صنعتی و خانگی خود شده باشید که علت آن تجمیع این روغن و چربی ها و ذرات جامد رها شده می باشد. پس توصیه می کنیم که در قسمت خروجی فاضلاب واحد خود یک دستگاه چربی گیر اعم از چربی گیر فایبرگلاس ، چربی گیر پلی اتیلن و یا چربی گیر استیل نصب نمایید. به چربی گیر فایبرگلاس القاب دیگری از قبیل سیستم بازیابی روغن فایبرگلاس ،  چربی‌زدا و سیستم جمع‌کننده چربی یا بعضاً دگریسر نیز داده می‌شود استفاده از چربی گیر فایبرگلاس بالاخص در رستوران‌ها و مطبخ‌های بزرگ که چربی زیادی تولید می‌کنند ، توصیه می گردد.

لزوم استفاده از چربی گیر فایبرگلاس :

در زبان انگلیسی به چربی گیر ، گریس ترپ ( greastrap  ) اطلاق می گردد که از گریس ترپ معمولاً برای جلوگیری از ورود چربی ها و مواد جامد موجود در فاضلاب‌ها استفاده می‌شوند. در موسسات بزرگ و واحدهایی غذایی بزرگی  که با پخت بزرگ سروکار دارند( رستورانها ، فست فودها ، هتلها ، دانشگاهها ، خوابگاههای دانشجویی و ... )  با توجه به اینکه حجم چربی و روغن تولید شده در موسسات بزرگ و یا کاربری‌هایی زیاد است چنانچه از ورود مستقیم چربی و روغنها و ذرات جامد غذایی معلق در فاضلاب به شبکه‌ی فاضلاب جلوگیری نشود، به سرعت شاهد انسداد لوله های فاضلاب و کاهش کارکرد چاه جذبی و غیرقابل نفوذ شدن زمین خواهید بود. بدین ترتیب مشکلاتی مثل متصاعد شدن بوی نامطبوع، مسدود شدن لوله‌ها، کم شدن سرعت جریان فاضلاب و ایجاد مشکلاتی در تأسیسات فاضلاب در این واحدها اجتناب ناپذیر خواهد بود. همین مسئله شما را ملزم به خرید و نصب چربی گیر خواهد نمود. چربی گیر فایبرگلاس تنها یک مدل از انواع چربی گیرها می باشد؛ چربی‌گیرها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربرد می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. برخی از پرکاربردترین چربی‌گیرهای موجود در بازار که مورد تقاضای مشتریانمان می باشد عبارتند از:

چربی گیر فایبرگلاس

چربی گیر رستوران

چربی گیر پلی اتیلن

چربی گیر صنعتی

چربی گیر زیر سینکی

چربی گیر استیل

طرز کار دستگاه چربی گیر فایبرگلاس فاضلابی :

دستگاه چربی گیر فایبرگلاس فاضلابی بر سر راه خروجی فاضلاب‌های ساختمان‌های تولید کننده‌ی چربی (مثل آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و ) نصب می گردد و با کاستن سرعت روغن و ایجاد یک سکون در حوضچه و خنک سازی آن، چربی‌های موجود را به دام می‌اندازد و از ورود پساب‌های چرب به درون دستگاه‌های تصفیه یا چاه‌های جذبی و طبیعت جلوگیری می‌کند. در واقع چربی گیر فایبرگلاس با جدا کردن زباله‌های جامد و چربی‌های موجود در فاضلاب، باعث رسوب آن‌ها در یک ظرف مجزا می‌شود و کمک می‌کند تا بتوان آن را به صورت جداگانه تخلیه و خالی کرد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه چربی گیر فایبرگلاس :

دستگاه چربی گیر فایبرگلاس دارای بخشها و اجزای مختلفی می باشد که برای برخی کاربری‌ها یا موارد خاص متفاوت است. اصلی ترین ترین و معمول ترین اجزاء سیستم چربی گیر فایبرگلاس عبارتند از : سه راه ورود و خروج، حوضچه‌ی آرامش و فیلتراسیون.

در ادامه وظایف و محل قرار گیری هر یک از این قطعات را بیان خواهیم نمود.

سه راه ورود و خروج :

قرار دادن سه راهی ها در مسیر ورود و خروجی دستگاه چربی گیر با هدف جلوگیری از ورود مستقیم چربی در دهانه‌ی لوله‌ی ورود و خروج و مسدود شدن آن صورت می پذیرد. این سه راهی‌ها جزء جدایی ناپذیر سیستم چربی گیر فایبرگلاس هستند و نبود آن‌ها باعث مختل شدن عملیات چربی‌گیری می‌شود.

حوضچه‌ی آرامش:

 این بخش از دستگاه چربی گیر فایبرگلاس معمولاً به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت ابتدایی آن‌ها باعث کند شدن سرعت فاضلاب می‌شود و با سکون یافتن آن به جدا شدن و رسوب چربی‌ها کمک می‌کند. این قسمت معمولاً قابلیت جدا شدن دارد و پس از پر شدن می‌توان آن را باز کرد و چربی‌ها را تخلیه و مجدداً جعبه را در جای خود تعبیه کرد.

فیلتراسیون:

در بخش میانی دستگاه چربی گیر فایبرگلاس یک دیواره قرار داده شده است. این دیواره که عمل فیلتراسیون یا صاف کردن فاضلاب را انجام می‌دهد از ورود چربی‌ها، اشیاء جامد و سایر مواد معلق در فاضلاب جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود پس از رسوب اولیه‌ی چربی‌ها، آب تمیزی به مرحله بعد منتقل شود. فیلتراسیون در واقع همان سبد آشغالگیر می باشد.

انواع چربی گیرها :

چربی گیر( گریس تراپ ) جنس‌های مختلفی دارند و بسته به نحوه‌ی کار، نوع نیاز و شرایط محیطی می‌توان از انواع مختلف آن‌ها استفاده کرد. محل قرارگیری این دستگاه می‌تواند زیر سینک یا در جایی خارج از ساختمان، در زیر زمین یا روی آن باشد. با توجه به متریال مصرفی در ساخت چربی گیر می توان آنها را در مدلهای زیر طراحی و تولید نمود :

1-چربی گیر فایبرگلاس

2-چربی‌گیرهای فولاد ضدزنگ

3-چربی گیر پلی اتیلن

4-چربی گیر چدنی

5-چربی گیر بتنی

از نظر نحوه‌ی عملکردی می‌توان گریس ترپ ها را به نوع زیر تقسیم کرد:

1-چربی گیرهای ثقلی

2-چربی گیرهای الکترومکانیکال

بر اساس نوع کاربرد نیز چربی گیرها به انواع مختلفی تقسیم می گردند. متناسب با کاربرد چربی گیر ، ابعاد و اندازه و جنس آن نیز متغییر خواهد بود. از این دستگاه‌ها عموماً برای تصفیه‌ی پساب فاضلاب کاربری‌هایی که چربی زیادی تولید می‌کنند استفاده می‌شود. این کاربری‌ها عبارتند از:

·        چربی گیر صنعتی مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی

·        چربی گیر رستورانی مورد استفاده در رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، غذاخوری‌ها

·        گریس ترپ فست‌فودها

·        گریس ترپ بیرون‌برها و غذای آماده

·        گریس ترپ کاخانه‌جات تولید لبنیات و مواد غذایی گوشتی

·        گریس ترپ تالارها و شیرینی‌پزی‌ها

·        گریس ترپ مراکز کشتار و بسته‌بندی مرغ

·        گریس ترپ قصابی‌ها

چربی گیر آشپزخانه‌های صنعتی :

گروه صنعتی پایپ گستر تولید کننده چربی گیر فایبرگلاس صنعتی در ابعاد و اندازه های مختلف می باشد . امروزه چربی زدایی از پساب فاضلاب یکی از معضلات بزرگ آشپزخانه‌های صنعتی است. این دستگاه‌ها، پساب رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها را پیش تصفیه می‌کنند و با حذف روغن، چربی و ذرات معلق موجود در پساب این واحدها، طول عمر تأسیسات فاضلاب و کارآیی آن را بالاتر می‌برند و از انتشار بوی بد و گرفتگی لوله‌ها جلوگیری می‌کنند. نحوه‌ی گرفتن چربی توسط دستگاه چربی گیر صنعتی در واحدهای آشپزخانه صنعتی به این صورت است که آب وارد بخش اول مخزن می‌شود و پس از آرام شدن، چربی‌ها (به دلیل سبک بودن) در روی آب و مواد دیگر در زیر آب رسوب می‌کنند. سپس پساب فاقد چربی و روغن از طریق لوله و فیلتراسیون میانی وارد بخش دوم مخزن می‌شود و ذرات ریز نیز در این قسمت حذف و آب تصفیه و زلال‌تر از دستگاه خارج می‌شود.

کاربرد چربی گیر فتیبرگلاس و یا پلی اتیلن در صنایع لبنی، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی طیور :

دستگاه گریس ترپ علاوه بر آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، فست‌فود‌ها و در صنایع دیگر تولید چربی مثل صنایع لبنی، کشتارگاه‌های مرغ و پرندگان، مراکز بسته‌بندی طیور و حتی قصابی‌ها کاربرد فراوان دارد. روند عملکرد و گرفتن چربی دستگاه مشابه موارد فوق است اما ممکن است ابعاد و اندازه‌های آن متفاوت باشد. در برخی موارد از گریس ترپ زیر سینکی هم استفاده می‌شود. این گریس ترپ‌ها به خاطر حجم کم و ابعاد کوچک برای آشپزخانه‌های کوچک یا مغازه‌ها و واحدهای کوچک بسیار مناسب است. و از نظر اقتصادی و کارآیی نیز گزینه‌ی مناسبی هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.